Spørsmål og svar

Når kan jeg begynne å sykle?

Anlegget er åpent for uttak hver dag fra kl. 05 til 01. Du kan når som helst levere en sykkel i en stasjon. Kos deg på bysykkeltur!

Hvordan låser jeg opp en sykkel?

Med Oslo Bysykkel-appen ser du til enhver tid hvor det er ledige sykler og låser.

Når du er i nærheten av en stasjon, kan du låse opp en sykkel med 4 enkle steg:

1. Sjekk at du står ved stasjonen som vises i appen, (får du opp en annen stasjon, sjekk ut denne guiden)

2. Trykk på Lås opp sykkel

3. Appen viser deg hvilken lås du skal ta ut sykkelen fra

4. Ta ut sykkelen

Hvordan parkerer jeg en sykkel?

Når du parkerer en bysykkel er det fem steg du må gjennom:

1. Sjekk at låsen ikke lyser rødt før du setter sykkel i den. Gjør den det er den defekt, og vil ikke låse sykkelen

2. Lyser det ikke noe ved siden av låsen, kan du bruke denne.

3. Sett sykkelen godt i låsen og vent noen sekunder, det kan ta opptil 10 sekunder.

4. Lyset ved siden av vil blinke, vent til det slutter- sjekk så at du ikke kan dra sykkelen ut av låsen!

5. Om den fremdeles ikke vil gå i lås vil et triks være å løfte opp bakhjulet.

6. Sjekk alltid appen for bekreftelse på at sykkelen er registrert som levert.

Appen vår for finnes for iPhone og for Android

Må jeg betale med mobil?

Nei, mobilnummer og verifikasjonskoden er bare for å bekrefte hvem du er. Betalingen skjer med betalingskort (Visa eller Mastercard).

Jeg har fått et gavekort på bysykkel. Hvordan kommer jeg i gang?

Heldiggris! Løs inn gavekortets verdikode her på websiden eller i appen, og følg stegene derifra.

Er syklene elektriske?

Nei.

Er det GPS på syklene?

Nei, det er dessverre ikke mulig å spore syklene hvis de ikke står i en stasjon.

Hvor finner jeg nærmeste stasjon?

Dette finner du i appen vår eller i kartet vårt.

Hvilken app skal jeg bruke?

Appen for å planlegge, sjekke status og låse ut sykler kan lastes ned til iPhone eller Android.

Må jeg ha norsk mobilnummer?

Nei, du kan registere deg og ta ut en sykkel med utenlandsk nummer. Det er bare å endre på landskoden.

Kan vi bestille sesongkort som en bedrift?

Med bedriftsløsningen kan du lage og dele ut abonnement i form av verdikoder, hvert abonnement er personlig. Les mer her: oslobysykkel.no/bedrift

Jeg har et forslag til stasjonsplassering!

Vi er straks ferdige med utbyggingen av anlegget. Derfor kommer vi til å fokusere på å bygge ferdig der det allerede er planlagt stasjoner.

Jeg får ikke SMS-kode?

Noen ganger tar det litt tid før SMS-koden kommer frem. Prøv igjen etter en liten stund, om det skulle oppstå problemer.

SMS-koden benyttes kun for å verifisere at du er du.

Hvor kan jeg holde meg oppdatert på hva som skjer?

Følg oss på vår Facebook-side – der legger vi ut oppdateringer med jevne mellomrom. Vi sender også relevante oppdateringer om hva som skjer i bysykkelverdenen via e-post hvis du ønsker å bli kontaktet av oss. Husk da å legge inn e-postadresse i profilen din og huk av for at vi kan kontakte deg.

Jeg har flere spørsmål!

Ta kontakt med oss, enten via chatten her på hjemmesiden eller i appen. Du kan også sende oss en mail til post@oslobysykkel.no. Du kan også ringe oss på tlf 915 89 700 på hverdager mellom 8-17. OBS: På røde dager holder vi stengt.