Spørsmål og svar

Når kan jeg begynne å sykle?

Anlegget er åpent for uttak hver dag fra kl. 05 til 01. Du kan når som helst levere en sykkel i en stasjon. Kos deg på bysykkeltur!

Hvordan låser jeg opp en sykkel?

Med Oslo Bysykkel-appen ser du til enhver tid hvor det er ledige sykler og låser.

Når du er i nærheten av en stasjon, kan du låse opp en sykkel med 4 enkle steg:

1. Sjekk at du står ved stasjonen som vises i appen, (får du opp en annen stasjon, sjekk ut denne guiden)

2. Trykk på Lås opp sykkel

3. Appen viser deg hvilken lås du skal ta ut sykkelen fra

4. Ta ut sykkelen

Hvordan parkerer jeg en sykkel?

Når du parkerer en bysykkel er det fem steg du må gjennom:

1. Sjekk at låsen ikke lyser rødt før du setter sykkel i den. Gjør den det er den defekt, og vil ikke låse sykkelen

2. Lyser det ikke noe ved siden av låsen, kan du bruke denne.

3. Sett sykkelen godt i låsen og vent noen sekunder, det kan ta opptil 10 sekunder.

4. Lyset ved siden av vil blinke, vent til det slutter- sjekk så at du ikke kan dra sykkelen ut av låsen!

5. Om den fremdeles ikke vil gå i lås vil et triks være å løfte opp bakhjulet.

6. Sjekk alltid appen for bekreftelse på at sykkelen er registrert som levert.

Appen vår for finnes for iPhone og for Android

Må jeg betale med mobil?

Nei, mobilnummer og verifikasjonskoden er bare for å bekrefte hvem du er. Betalingen skjer med betalingskort (Visa eller Mastercard).

Jeg har fått et gavekort på bysykkel. Hvordan kommer jeg i gang?

Heldiggris! Løs inn gavekortets verdikode her på websiden eller i appen, og følg stegene derifra.

Er syklene elektriske?

Nei.

Er det GPS på syklene?

Nei, det er dessverre ikke mulig å spore syklene hvis de ikke står i en stasjon.

Hvor finner jeg nærmeste stasjon?

Dette finner du i appen vår eller i kartet vårt.

Hvilken app skal jeg bruke?

Appen for å planlegge, sjekke status og låse ut sykler kan lastes ned til iPhone eller Android.

Må jeg ha norsk mobilnummer?

Nei, du kan registere deg og ta ut en sykkel med utenlandsk nummer. Det er bare å endre på landskoden.

Kan vi bestille sesongkort som en bedrift?

Med bedriftsløsningen kan du lage og dele ut abonnement i form av verdikoder, hvert abonnement er personlig. Les mer her: oslobysykkel.no/bedrift

Jeg har et forslag til stasjonsplassering!

Vi er straks ferdige med utbyggingen av anlegget. Derfor kommer vi til å fokusere på å bygge ferdig der det allerede er planlagt stasjoner.

Jeg får ikke SMS-kode?

Noen ganger tar det litt tid før SMS-koden kommer frem. Prøv igjen etter en liten stund, om det skulle oppstå problemer.

SMS-koden benyttes kun for å verifisere at du er du.

Hvor kan jeg holde meg oppdatert på hva som skjer?

Følg oss på vår Facebook-side – der legger vi ut oppdateringer med jevne mellomrom. Vi sender også relevante oppdateringer om hva som skjer i bysykkelverdenen via e-post hvis du ønsker å bli kontaktet av oss. Husk da å legge inn e-postadresse i profilen din og huk av for at vi kan kontakte deg.

Ofte stilte spørsmål elektriske bysykler

Hvor mye koster det?

Dersom du har et aktivt 365-dagers pass, 30-dagers abonnement eller Opplev Oslo, koster det 2,50 per minutt om du velger en elektrisk bysykkel, hvor de første to minuttene er inkludert. Enkelttur koster 25 kr + 2,50 per minutt, hvor de første fem minuttene er inkludert.

Hvordan ta ut en elektrisk bysykkel?

Når du er i nærheten av en stasjon, kan du låse opp en sykkel med fem steg:

1. Sjekk at du står ved den stasjonen som vises i appen, (får du opp en annen stasjon, sjekk ut denne guiden)

2. Velg sykkeltype ved å trykke på ikonet for el-sykkel.

3. Trykk Lås opp (el-sykkel)

4. Appen viser deg hvilken lås du skal ta ut sykkelen fra

5. Ta ut sykkelen

Hvordan parkere en elektrisk bysykkel?

Når du parkerer en elektrisk bysykkel er det seks steg du må gjennom:

1. Sjekk at krysset ved siden av låsen ikke lyser rødt før du setter sykkel i den. Lyser den rødt er låsen defekt, og vil ikke registrere sykkelen

2. Lyser det ikke noe ved siden av låsen, kan du bruke denne

3. Sett nesa på sykkelen bestemt i låsen og vent noen sekunder, det kan ta opptil 10 sekunder.

4. De elektriske syklene er tunge og det kan være utfordrende å få nesen riktig på plass i låsen. Et tips er å løfte opp sykkelen ved håndtakene mens du har sykkelen mellom bena.

5. Om den fremdeles ikke vil gå i lås vil et tips være å løfte opp bakhjulet.

6. Sjekk alltid appen for bekreftelse på at sykkelen er registrert som levert.

Appen vår for finnes for iPhone og for Android

Hvor kan man parkere?

I alle stativene til Oslo Bysykkel, men kanskje ikke i alle låsene. Vi vet at noen stativ og låser kan være vanskelig å få sykkelen parkert i. Dersom du ikke får løftet sykkelen inn i en lås, prøv en som ser høyere ut. Om det er stativ eller låser som er vanskelig å parkere i, setter vi pris på om det blir rapportert via dette skjemaet.

Kan man pause turen underveis?

Nei, ikke enda. Sett alltid fra deg sykkelen i et stativ og sjekk for bekreftelse.

Hvor langt kan man sykle?

Du kan sykle så langt du vil, men bysykkelen skal ikke brukes i skog og mark, eller til sykling utenfor vanlig vei. Du betaler for per minutt du sykler.

Hvor lenge kan man sykle?

Du kan sykle i maks 8 timer og du betaler per minutt du er på tur.

Hvor ser jeg hvor mye strøm sykkelen har?

Du kan se i appen hvor mange prosent strøm syklene har. Syklene vil bli låst til stativet når batteriet er under en viss prosent.

Hva skjer om jeg mister sykkelen mens jeg er på tur?

De elektriske bysyklene har en GPS som jevnlig sender ut signaler. Om sykkelen din blir borte mens du er på tur, må du umiddelbart ta kontakt med kundesenteret. Dersom det ikke lar seg gjøre å finne sykkelen, og den er borte i mer enn 14 dager, mottar du en faktura med erstatningskrav på 15 000 kr for den elektriske sykkelen.

Er det GPS på syklene?

Ja, elsyklene har GPS som jevnlig sender inn sykkelens posisjon. Les vår Behandling av personopplysninger for mer informasjon om hva vi gjør med opplysningene dine.

Hva slags informasjon får man om de elektriske syklene i appen?

  • Sykkeltype
  • Batterinivå
  • Rekkevidde
  • Prisdetaljer

På tur:

  • Navn på sykkel
  • Sykkeltype
  • Batterinivå
  • Rekkevidde
  • Antall minutter syklet

Etter endt tur:

  • Bysykkel registrert som levert
  • Totalpris for tur
  • Antall minutter syklet
  • Tidspunkt for opplåsing og fra hvilket stativ
  • Tidspunkt for parkering og til hvilket stativ
  • Sykkelnavn og batterinivå på sykkelen
  • Rapporter skade

Har syklene display på styret?

Våre sykler har ikke display på styret. For å finne ut hvor mye batteri bysykkelen har, må man se i appen, eller trykke på den lille knappen på batteriet.

Kan man selv endre motorkrefter?

Nei. Vi har valgt et nivå vi tror vil passe for Oslo, men vil vurdere dette etter at syklene har vært i bruk en stund.

Er det noen soner der motoren skrus av?

Har ikke planlagt for det

Hvor mye veier den elektriske bysykkelen?

Sykkelen veier 24,8 kg og er dermed betydelig tyngre enn våre manuelle sykler.

Hvor mange kg kan sykkelen bære?

Sykkelen kan bære 95 kg.

Hva er rekkevidden på en fulladet elsykkel?

Fulladet skal sykkelen kunne sykle ca 70 km.

Hvor finner jeg nærmeste stasjon med elsykkel?

Dette finner du i appen vår eller i kartet vårt på nettsiden.

Hvor mange elektriske sykler er det

I løpet av høsten 2024 vil det være rundt 200 sykler tilgjengelig, men vi planlegger å øke dette fremover.

Jeg har flere spørsmål!

Ta kontakt med oss, enten via chatten her på hjemmesiden eller i appen. Du kan også sende oss en mail til post@oslobysykkel.no. Du kan også ringe oss på tlf 915 89 700 på hverdager mellom 8-17. OBS: På røde dager holder vi stengt.